Zelfredzame kinderen - the Montessori way!

Zelfredzame kinderen - the Montessori way!

Mama, mag ik verven?’…. ‘mama, ik pak de klei even hoor’…

 

Zelfredzame kinderen met veel energie, check! Daar hebben we er sowieso 2 van, en ik vermoed dat de derde het ook met de paplepel ingegoten gaat krijgen.

 

Mijn kinderen zijn doeners, gek op de natuur, gek op buiten, gek op verzamelen, gek op creëren, gek op bedenken… Altijd iets te doen hier… en rustig in een hoekje spelen met wat duplo, dat gebeurt gewoon niet zo vaak. Bij elk nieuw project hoorde ik; ‘mam, mag ik plakband?’, ‘maaaaam ik heb verf nodig!’. Voor elke stap hadden ze me nodig en dat vond ik niet handig. Dus heb ik de kasten omgegooid, om het mezelf ook een beetje gemakkelijk te maken. In deze blog laat ik jullie een klein stukje zien, van hoe wij het knutselen hier thuis aanpakken en waar wij blij van worden op dit gebied. Benieuwd? Kijk maar mee :-).

 

Knutselen hier in huis is vaak een activiteit die plaats vindt aan tafel, het is een momentje om weer even op adem te komen na het spelen of na een activiteit buiten de deur. De kinderen werken met hun handen en zullen daardoor ook sneller weer in hun lijfje zakken. Met 2 gevoelige kinderen (en mama) die snel geneigd zijn om veel in hun hoofd te zitten, is dat heel prettig.

Vaak vragen de kinderen er zelf om, of ze pakken het gewoon uit de kast. En soms zet ik het heel bewust in omdat ik vind dat ze wel even tot zichzelf mogen komen ;-).

 

Vaak hoor ik van mede mama’s dat ze knutselen zo’n gedoe vinden, of veel viezigheid of opruimwerk hebben naderhand. Hier valt dat reuze mee eigenlijk, en het beetje rommel wat erover blijft, ruim ik met liefde op voor kindjes die weer lekker in hun lijfje zitten en net wat minderen stuiteren daardoor.

Om het mezelf wel een beetje gemakkelijk te maken heb ik een heel duidelijk ingerichte knutselkast. Alles heeft een vaste plek, en met deze materialen kunnen ze aan de slag zonder 100 keer mama te hoeven vragen.

 

Boven in de kast vind je de basismaterialen zoals; potloden, scharen, lijm, krijtjes. Ik heb hierbij gekozen voor goede kwaliteit, en duidelijk gesorteerd. Niks vervelender dan een punt die steeds afbreekt, of een grote chaos bak waarin je steeds moet zoeken naar dat ene kleurtje. Dus een handig lijmblok met potje en kwastje. Een etui met scharen en grijze potloden, een mooie wasco houder etc.

 

Op de plank eronder staan 3 manden (Ikea), gemakkelijk te pakken door de kinderen. In 1 mand zit alles om te verven (schorten, kwasten, verfdoos), in de 2e mand zit alles om te kleien (vormpjes, rollers en natuurlijk de meest geweldige klei van Little Munchkins) en de derde mand is voor algemeen knutselen, de inhoud van dit mandje wissel ik soms wat af. Stickers, sponsjes, ijslolly stokjes, gekleurde bolletjes, mooie lintjes, doosjes, teken sjablonen…. Van alles en nog wat.

 

Als de kinderen dus aan de slag willen, dan doen ze dat dus lekker zelf! Ze pakken een mand en een placemat en kunnen zelf aan de slag gaan. Zelfs met verf gaat dit prima met mijn net 4-jarige kleuter. Ze weet zelf hoe ze water kan pakken, en gaat aan de slag. Opruimen naderhand, daar heb ik enige tijd in moeten investeren, maar ook dat gaat nu eigenlijk als vanzelf. Zijn ze klaar met de activiteit? Dan mikken ze het ook gemakkelijk weer terug in het mandje en zetten het mandje weer terug, ideaal hoor!
De kinderen worden blij van de autonomie die ze krijgen op dit vlak, en ik word er blij van dat ik hierbij niet elke minuut iets hoef te pakken of te helpen, win win!

 

Vanmorgen kwamen Jasmijn en Tibbe binnen met 2 stokken, die hadden ze buiten gevonden. Het was hun ridderzwaard, maar hij moest geschilderd. ‘Ga je gang!’ was het enige wat ik nog hoefde te zeggen!

 

~ Marjolein Overbeek

 

 

 

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.